معرفی محصول

مقایسه خودنویس پارکر و یوروپن ✒️ جدول مقایسه + لینک خرید

در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا بین دو مارک معروف در زمینه خودنویس با مقایسه و بررسی اجمالی ویژگی های محصول هر برند به یک انتخاب ایده‌آل دست پیدا کنید. در انتهای این متن به ویژگی های یک خودنویس خوب و معرفی برند های معتبر پارکر و یوروپن می‌پردازیم اما بد خوب است در ابتدا کمی درباره این وسیله صحبت خواهیم کرد.

حتما شما هم متوجه شدید که دو کلمه‌ی خودنویس و روان نویس به دفعات زیاد و البته به اشتباه بجای یکدیگر به کار می‌روند. شاید خودتان هم آشنایی با تفاوت این دو وسیله نداشته باشید و البته شاید هم جزو افراد بسیار حرفه‌ای در این زمینه هستید که دوست دارید یک مقایسه تمام و کمال بین این دو برند داشته باشید. در هر صورت تمام تلاش ما این است که به بهترین نحو به مقایسه محصولات و انتخاب درست شما کمک کنیم.

اول از همه بگذارید اشاره‌ای به تفاوت خودنویس و روان نویس کنیم.

فرق خودنویس با روان نویس چیست؟

اولین تفاوتی که در این دو محصول به وضوح می‌توان دید در ظاهر آن‌ها نمایان است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید خودنویس یک تفاوت ظاهری اساسی با روان نویس دارد و آن ویژگی نوک خاص خودنویس می‌باشد که برای عده زیادی شکل متفاوت سر خودنویس جذابیت خاصی به این وسیله داده است.

تفاوت های دیگری هم در بین خودنویس و روان نویس وجود دارد. تفاوت دیگری که می‌شود برای این دو محصول ذکر کرد نوع جوهر به کار رفته در خودنویس هاست. اگر بخواهیم بیشتر توضیح دهیم باید بگوییم که خودنویس از یک نوع جوهر مایع روان استفاده می‌کند.

در خودنویس ها مخزنی برای این جوهر تعبیه شده که در تعداد زیادی از خودنویس‌ها قابلیت تعویض دارد. همین امر ویژگی دیگر این محصول است. در واقع یک خودنویس برای این نیست که مدت کوتاهی بتوان از آن استفاده کرد و بعد از تمام شدن آن را دور انداخت بلکه اکثر آن‌ها مخصوصا آن‌هایی که از اصل و نسب خاصی نسبت به رقبا برخوردار هستند طبیعتا کیفیت و دوام بالاتری نسبت به رده‌های پایین تر از خود داشته و می‌توانید به مدت طولانی از استفاده از آنها لذت برد.

جوهر خودنویس‌ها با استفاده از دو خاصیت مویینگی و گرانش بدون نیاز به فشاری که لازم باشد به کاغذ وارد کنیم اعمال می‌شود. این خود می‌تواند یک نکته مهم در استفاده از خودنویس‌ها باشد چرا که گاها دیده می‌شود افرادی برای نوشتن با خودنویس با آن مانند خودکار رفتار می‌کنند و به محض اینکه موفق به کشیدن یک خط یا کلمه نمی‌شوند به فشار های زیاد و سریع روی می‌آورند.

در واقع فشار ما نباید در حدی باشد که دو قسمت نوک خودنویس از شدت فشار از هم فاصله بگیرند. به تصویر زیر دقت کنید.

تعویض مخزن خودنویس

همانطور که در متن گفته شد در برخی از خودنویس ها این امکان وجود دارد که در صورت تمام شدن جوهر مخزنشان، آن مخزن خالی را با یک مخزن فشنگی جدید که آماده است با مخزن قدیمی تعویض کنیم. البته روش های دیگری هم برای بعضی خودنویس ها به کار برده می‌شود بعلاوه اینکه می‌توانیم مستقیما اقدام به تعویض مخزن کنیم، می‌توانیم جوهر لازم را به درون مخزن آن به روش دستی یا با استفاده از ابزاری به نام پیستون تزریقی استفاده کنیم. اصطلاحا این کار را شارژ کردن هم می‌گویند.

نحوه کار خودنویس

اگر بخواهیم کمی از نحوه کار خودنویس توضیح بدهیم می‌توانیم به اصلی ترین فرایند آن یعنی چگونگی هدایت جوهر از مخزن به کاغذ اشاره کنیم که در نوع خود هم جالب و هم خلاقانه است. بهتر است اشاره‌ای به تاریخچه این وسیله داشته باشیم که البته خالی از لطف هم نیست.

راستش را بخواهید خیلی از وسایلی که امروزه به شکل های گوناگون و مدرن در اطراف ما وجود دارند در ابتدا ظاهر بسیار ساده‌ای داشته‌اند که اکثرا هم با یک ایده‌ی خلاقانه ساخته شده‌اند و به تدریج بهبود یافته اند.

جالب است بدانید در زمان های خیلی دور [ که می‌دانم سالش برای شما هم اهمیت خاصی ندارد 🙂 ] یک مخترع آلمانی خود نویس ساده ای با استفاده از پَر، تیغ جوجه تیغی و چوب پنبه ساخت. اما کمی بعد یک اصلاح در این وسیله رخ داد که البته امری ضروری هم بود.

همان طور پیش تر توضیح داده شد جوهر خودنویس با استفاده از دو خاصیت مویینگی و گرانشی به سمت کاغذ هدایت می‌شوند و پس از مدتی اگر به تناسب میزان جوهری که پایین می‌آید هوایی جایگزین نشود پس از مدتی حتی اگر جوهر درون مخزن خودنویس وجود داشته باشد باز هم دیگر به سمت کاغذ هدایت نمی‌شود.

برای حل این مشکل در ابتدا از تیغ های توخالی جوجه تیغی یا پر های توخالی پرندگان برای حل این مشکل به کار برده می‌شدند; اما امروزه بجای این وسایل ابتدایی از زغال استفاده می‌شود. بله زغال خودنویس یکی از مهمترین اجزای یک خودنویس محسوب می‌شود.

در زبان فارسی از این نوع زغال به عنوان پیشبر اسم می‌برند که جوهر را به خوبی در جریبان می‌اندازد و به سمت کاغذ هدایت می‌کند و به تناسب نیاز باعث جایگزین شدن هوا برای پرکردن جای خالی جوهر می‌شود. این امر در نهایت باعث استفاده تمام و کمال از جوهر مخزن می‌شود.

این مطلب رو از دست نده!
خرید 45 مدل دفتر طراحی ( فانتزی و ساده ) با قیمت ارزان + لیست قیمت

مقاسه پارکر و یوروپن؟

هر دو برند یوروپن و پارکر حداقل در بین کسانی که کمی در مورد خودنویس تجربه دارند نام های بسیار آشنایی هستند که شاید خیلی اوقات بین اینکه کدام برند از کیفیت و دوام بهتری برخوردار هستند و یا اینکه بین این دو برند کدام یک را انتخاب کنند معمولا به نتیجه مشخصی نمی‌رسند.

اما اگر در کل بخواهیم درباره این دو برند صحبت کنیم، باید بگوییم که هردو برند از اصل و نسب بالا و کیفیت مطلوبی برخوردار هستند. به نظر می‌رسد برند یوروپن بیشتر تمرکز خود را روی طراحی برای بازار های فرهنگی مختلف گذاشته است. چرا که به طور مثال در نامگذاری برخی مدل های خود از نام مشاهیر و شعرای معروف ایرانی استفاده کرده است مثل طرح خیام، حافظ، مولانا، فردوسی و غیره.

برند پارکر هم از برند های لوکس و با اصل و نسب در این بازار به شمار می‌آید و نباید آن را دست کم گرفت. در واقع نام پارکر از بنیان گذار آن گرفته شده و از ویژگی های منحصر به فرد این برند می‌توان به مخازن با کیفیت بالای آن اشاره کرد چرا که وی مخترع مخزنی جالب و بی عیب تری می‌باشد. در واقع او مخزنی با مکانیزم سیستم مویرگی اختراع کرد که موجب می‌شد پس از اتمام نوشتن، جوهری که در مسیر خارج شدن قرار داشته کم کم به درون مخزن بازگردد تا بدین صورت تا حد زیادی احتمال نشت جوهر و یا خشک شدن آن را کاهش می‌دهد.

ویدئویی از یکی از محصولات یوروپن که به طرح مولانا مشهور است

ویدئو متفاوت تبلیغاتی خودنویس پارکر

5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه در “مقایسه خودنویس پارکر و یوروپن ✒️ جدول مقایسه + لینک خرید

  1. alireza گفت:

    سلام من برای نوشتن نامه میخواهم کدوم گزینه ی بهتری هست؟
    میخواهم برای مدت زمان طولانی استفاده کنم و باید مخزن خوبی داشته باشد .
    کدوم؟

    1. لوازم تحریر خط کش گفت:

      سلام و عرض ادب
      بهترین راهنما برای شما فروشنده های لوازم تحریر هستند. البته اونهایی که اطلاعات کافی و سابقه کار خوبی هم در این کار دارند. ازشون بپرسید کامل راهنماییتون می کنند.
      اما به نظر شخص بنده اگه برای نوشتن نامه میخواید اون هم برای مدت طولانی و سریع هم بنویسید بهتر هست که از روان نویس استفاده کنید. البته این موضوع تا حدی سلیقه ای هم هست. جفت این روان نویس‌ها از برند های معتبر هستند و قابل اعتماد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.